Vyberte stránku

Těhotenství je snad nejkrásnějším obdobím pro pár, žena se stává matkou a muž otcem. Přebírají spolu odpovědnost za květ nového života, který spolu vytvořili. Mají před sebou 9 krásných měsíců dát svému dítku v jeho prenatálním období to nejlepší. Z pohledu matky už vím, že je to hlavně dostatek odpočinku, klid, porozumění, láska a i trochu tělesného pohybu, který přináší dobrý pocit a sebereflexi.

Jóga může být pro nastávající maminky jak povzbuzujícím nástrojem, tak mentální praxí, která je provede jemnou cestou vývoje života dítěte a přivede k bezpečnému porodu. Zvláště pro prvorodičku může být tato forma jógy velice příznivá. Dostatečné informace, seznámení se s tělesnými změnami, osvojení dechových technik a odbourání stresu jsou klíčové pro samotný porod. Změny, které v těle probíhají se s praxí jógy stávají mírnější a žena se cítí sebevědomá a silná. Vizualizace a meditace, které se s pomocí těhotenské jógy naučíte, Vám umožní se podvolit s trpělivostí tělesným změnám, které přicházejí v období těhotenství i při samotném porodu.

Praxe jógy v období těhotenství

Na jednom brněnském semináři těhotenské jógy a jógy po porodu, který jsem absolvovala ve 13tt, jsem se dozvěděla spoustu užitečných informací pro samotnou praxi jógy. Jógu jsem v té době praktikovala už intenzivně 5 let, tudíž jsem jen navázala na svou dosavadní praxi a malinko jí upravila. Tento seminář mne opravňuje k tomu, tuto praxi předávat dál. Jako prvorodička jsem hltala každé slovo a samozřejmě hned všechno musela vyzkoušet. Ještě jsem si dokoupila i knihu Jóga v těhotenství a příprava na porod od Janet Bakasové a tím začalo mé oblíbené knižní samostudium. Všem velmi tuto knihu doporučuji. Doporučuji hned úvodem také kurz hypnoporodu, který velmi dobře připravuje na vědomý příchod dítka na svět. Učí jak se dostat pomocí vizualizací na bezpečné místo a jak se vytrénovat spolu s partnerem k bezpečnému porodu. Absolvovat by tento celovíkendový kurz měli oba rodiče, protože hlavně muži se v něm dozvídají spoustu neznámých informací a mýtů o porodech a jejich průbězích. Existuje i samotná kniha Hypnoporod.

Pokud jste jógu nikdy necvičila, nebo se před těhotenstvím nevěnovala žádnému sportu, vůbec to nevadí, jen doporučuji začít s fyzickým cvičením jógy, až od ukončeného prvního trimestru. Dítko i vy si projdete prvním trimestrem v poklidu. V prvním trimestru můžete trpět nevolností, v druhém trimestru většinou nevolnosti zmizí a vy se tak v poklidnu můžete věnovat sobě. Můžete zatím číst a studovat co vás zajímá, můžete i meditovat a posílat dítku mnoho potřebné lásky. Ta je teď pro vás ta nejpodstatnější. Milujte se a užívejte si této přeměny z dívky na matku, z kluka na muže.

Samotná praxe jógy se od běžné denní příliš neliší.

Přesto zvolni tak na 70%. Nic Ti neuteče. 

Praxe začíná

Ráno začni vždy ve stejnou dobu, pokud to jde. Před odchodem do práce, čistá a voňavá, jak to má bohyně jógy Shakti ráda. Udělej si z praxe rituál, zapal si svíčku, obleč se pohodlně. Pusť si příjemnou hudbu. Začni meditací, pohodlně se posaď na židli, nebo na podložku a opři se, pokud je Ti posed v tureckém sedu nepohodlný. Zaměř se na vizualizaci toho jak miminko roste. Jak se rozvíjí jeho tělo, jak vnímáte jeden druhého. Pokud chceš, aby byla meditace účinná, vrať se ve svých představách čas od času vždy ke svému dechu. Ten Ti dodá energii a přivede Tě vždy zpět k vědomé pozornosti. Neusínej. Buď kreativní a když na něco zapomeneš, nevadí, při další meditaci to napravíš. 

Po meditaci (5-10min.) se zaměř už sama na sebe a pokračuj s pránájámou (praxe vědomého proudění dechu). Dech Udzadzaji už můžeš spojit s lehkým protahováním hlavy, paží, nebo kroužením celým trupem. Kdykoli by se zdálo, že se Ti začíná motat hlava, dech zklidni. Je to normální, hlubokým dechem se mírně zvyšuje tlak, do mozku je přiváděno více kyslíku a startuje se látková výměna (to platí pro všechny, nejen v těhotenství). Změny a pohyb ve svém těle už poznáš nejspíš po samotné dechové praxi. Nic nepřeháněj. V józe nejsi v tělocvičně. Učiš se vnímat vlastní tělo, rozeznávat emoce a učíš se jak těmto pocitům vyhovět. Uvolnit se. V těhotenské józe vše děláme ještě s větší opatrností a přihlédnutím na to, že jsme tady dva v jednom :). Pokračuj protahováním dolních končetim a krouživými pohyby pánve, uvolníš se a uvidíš, že i dítěti v bříšku se to bude líbit. 

Pozdrav slunci (Suria Namaskara) v těhotenství

Pozdrav slunci vypadá v těhotenství trošku jinak než ten běžný. Určitě ho není potřeba z praxe vynechávat, jen ho trošku upravíme.

Praxi začni ve stoji spatném na zadní straně podložky (Tadásana – nádech). Pokračuj do hlubokého předklonu (Uttanásana – výdech), následuje rovný předklon (Ardha Uttánasana – nádech) dál ručkuj po podložce dopředu do Psa hlavou dolů (Adho Mukha Svanasana). Klik (Chaturanga Dandasana – výdech), provádíme pouze ženský s koleny na zemi a vyhýbáme se zapojení břišních svalů, neklesáme břichem až na zem, lokty u těla. Následnou kobru (Bhudžangásana – nádech) provádíme opatrně, s převážným zapojením obou paží a mírnějším záklonem než obvykle. Následující přechod do Psa hlavou dolů (Adho Mukha Svanasana – výdech) prováděj vždy přenesením váhy pánve dozadu k patám a následným vynesením hýždí vzhůru. Do rovného předklonu opět ručkuj po podložce směrem dozadu (Ardha Uttánasana – nádech), následuje hluboký předklon (Uttanásana – výdech). Do Hory (Tadásana – nádech) pak přecházej vždy s pokrčenými koleny, protlačením pánve dopředu, zapojením hýžďových svalů a s rovnými zády, abys netlačila na dítko v bříšku. Pozdrav slunci dokonči mudrou Andžali (ruce spojené před hrudníkem).

Čemu je dobré se věnovat více než jindy

Vhodné cviky jsou pak ty které posilují vnitřní svaly beder, páteř, záda, svaly paží a nohou. Jsou jimi stojné a balanční pozice (Virabhadrásana 1,2,3, Vrksásana, Utkatásana aj.). Zařazuj hlavně protahovací cviky na zemi, nebo ty které přímo souvisí se zdravým těhotenstvím. Například Můstek (Setu Bandhasana) pomůže natočení miminka směrem hlavičkou dolů ( tj. nejvhodnější poloha miminka při fyziologickém porodu). Obrácené pozice jako svíčka (Sarvangasana) je vhodné provádět v jejich modifikacích např. s nohama opřenýma o stěnu, případně v asáně, která je zároveň mudrou a to Lomená svíčka (Viparita Karani). Viparita Karani mi přinášela v těhotenství velkou úlevou v pánvi. Velmi ráda jsem v ní meditovala.

Šikmé břišní svaly posilovat můžeš, jógový trojúhelník (Trikonasana), nebo protažení stranou (Utthita Parsvakonasana), jsou vhodné. Břišní dutina tak bude pořád elastická a nestane se tzv. roztečení do boků. I miminko se bude cítit skvěle. Samotným cvičením mu dáš příležitost také se trošku hýbat a dechovými praktikami mu budeš posílat pránickou sílu pro zdravý vývoj.

Vhodné cviky pro praxi v těhotenství jsou také ty, které pracují s pánevním dnem, které je dobré do 33tt posilovat, pak už spíše uvolňovat. Na to jsou pak připraveny jiné podpůrné praktiky. Zároveň těhotenská jóga učí cviky, které uvolňují kyčle a především pánev pro bezproblémový průchod dítěte při porodu.

Na co bys však neměla zapomenout vůbec, je relaxace. Nejen, že je nezbytnou součástí jógy. Je také v tomto období výbornou pomůckou, která uleví hlavně mentálně. Rozdíly, které v těle pocítíš můžeš výborně zvládnout za pomocí relaxačních technik, jimiž jsou vizualizace, nebo jógový spánek Jóga nidra, navozující hluboké uvolnění. Pohyb je přínosem pro tělo, avšak v těhotenství může vyčerpat i běžné mytí nádobí, nebo rutinní nákup. Vždy po praxi, nebo ve volné chvilce, kterou si najdeš, relaxuj poctivě alespoň 10 minut. V lehu na zádech (Savasana) je vhodné relaxovat maximálně do 20tt. Pakliže dítko roste rychle a bříško se zvětšuje, tak spočívej na levém boku. Podlož si pod hlavu a mezi kolena polštáře, je to velice příjemné. V poloze na levém boku se doporučuje i spát. Hned vysvětlím proč.

Proč je dobré se naopak pár věcem vyhnout

Doporučuji relaxaci i spánek směrovat na levý bok. Zamezíš tak přiškrcení dolní duté žíly rostoucí dělohou, která odvádí z dělohy krev směrem k srdci. Mohlo by tak dojít k poklesu tlaku nejen v těle matky, ale i v tělíčku dítěte, ale i dalším nepříjemným neduhům jako jsou hemeroidy, křečové žíly, nebo jiné otoky. Dost častý jev je nevolnost, některé ženy prozvrací celé těhotenství. Je to způsobeno hormonem umístěným v placentě, který podporuje správný vývoj dítěte. Na tento nepříjemný stav můžete úplně zapomenout, pokud jste pravidelný praktikant jógy. Každé tělo je však jiné, a tak to třeba vůbec nemusí být Tvůj případ, že bys pociťovala nějaké změny.

Vyhnout bychom se měli přílišným záklonům (malé nevadí, protahují břišní stěnu). Vynechat zcela bys měla posilování přímých břišních svalů ( vždy se raději poraď s instruktorem, učitelem, co je pro Tebe vhodné). Obecně se snažíme přímé břišní svaly neposilovat, dítko potřebuje prostor a vyhneš se tak nepříjemnému rozestoupení přímých břišních svalů (Diastáza). Neměla bys také provádět přílišné rotace, nebo ásany pro toto období úplně nevhodné, a to třeba Luk (Dhanurasana).

Dítě je ztělesnění lásky.

A je to tady – “čtvrtý trimestr”

Zvládli jste to, gratuluji, Váš poklad držíte v náručí a těšíte se z každého okamžiku. Teď se Ti načerpaná energie z dechových cvičení, které již provádíš automaticky, bude hodit víc než dosud. Neboj se, miminko energii vždycky velmi rychle vrátí, už jenom pohledem, úsměvem. Po probdělých nocích, na které jsi nebyla dosud zvyklá, budeš energii vydávat víceméně stále. Budeš dost překvapená, co všechno jste schopni i s partnerem zvládnout a s trochou meditace a jógové praxe, půjde všechno jako po másle. Nejnáročnější bude určitě období šestinedělí, kterému se taky ne nadarmo říká “čtvrtý trimestr”. Můžeš se cítit nejen unavená a bolavá, ale mohou přijít i změny mentální. U mne radost střídaly obavy o dítě, nadšení zase lítost, že jednou přijde doba, kdy mne tenhle uzlíček už nebude potřebovat, nebo také co všechno budu muset udělat a jestli jsem toho vůbec schopná. Hlavu vzhůru, jste přece rodiče, vše zvládnete. Je na to překvapivě dost času a všechno přichází postupně a vy sami, jak roste dítko, rostete s ním. Rosteme jako všechno co z matky Země pochází, od semínka, až po rozvinutou korunu, učíme se, děláme chyby a znova vstáváme a jdeme dál. Líbí se mi jeden citát o čase….

Nekoukej na čas, jdi dál, tak jako on…

Doporučuji hodně spát, cvičit pránájámu a meditovat. Miminko v začátcích také dost spí, tak využij každého volného času na odpočinek. Až si na sebe pořádně zvyknete, zahojíš se, tak přichází doba dát tělu krapet pohybu. Miminko přibývá na váze a Ty uvítáš posílené svaly i vytrénovanou mysl, kterou jsi během těhotenství trénovala. Trpělivost je pro dítko to nejpodstatnější, co mu můžou rodiče dát.

Pokud porod proběhl přirozenou cestou, můžeš s cvičením začít opět už po klidovém šestinedělí. Nic se nemá přehánět, a přesto, že se můžeš cítit skvěle bezprostředně po porodu, věř, že cvičení a pohyb je teď to poslední, co Váš nový poklad potřebuje. Poporodní jóga se pro maminky po císařském řezu, doporučuje cvičit až od třetího měsíce po porodu. Každé tělo je však originál a Ty sama brzy poznáš, kdy je ta správná chvíle pro to, vrátit se bez námahy k praxi jógy, nebo jinému pohybu. Kojení je nejlepší doba na meditaci. Být svým vědomím u sebe a posílat miminku lásku plnou pozorností a tím mu stále dávat ten úžasný pocit bezpečí. Postupně můžeš protahovat celé tělo, správným dýcháním také posilovat bránici, všechny vnitřní orgány, nebo ochablé bříško. Podpořit navracení pánve na své místo, můžeš i dechovým cvičení, kdy zapojuješ svaly pánevního dna (Mula bandha).

Žena, ale i muž, který se právě stal součástí něčeho nového, může pociťovat různé psychické změny, které sdílením mezi sebou mohou přivést správnou komunikací, vzájemnou podporou a relaxací. Žena se tak po porodu docela v krátké době, díky vědomému prociťováním a pílí, kterou do tohoto období dala, zase cítí zcela vitální.

Tento článek s vámi velmi ráda sdílím. Období mého těhotenství mě změnilo. Tyto poznatky píšu pouze z vlastních zkušeností, které jsem zažila v tomto nejkrásnějším období svého života. Byla jsem již pět let praktikující jógínkou. Ženy se dost často nechají svým vlastním porodem provést od někoho jiného a můj záměr je ženám otevřít oči, aby si svého těla a své schopnosti porodit, začaly vážit a důvěřovaly si. Aby se obrátily na kontinuum přírodních zákonitostí a strach proměnily ve víru. Chystala jsem se na porod jako na zkoušku a proto jak i moje porodní asistentka vždy říkávala – “Porod je práce”, říkám já na to konto: “Bez základní školy by vás nepřijali snad do žádné práce, proto se uč, ať na tu osmihodinovou směnu, která může mít přesčas, ale také může být jen jedna v životě a reparát si na ní nekoupíš, vzpomínáš s láskou, pokorou a úctou. Né jako na horor.

Má zkušenost byla pro mne a mou praxi jógy rozbouráním všech předsudků od početí k porodu. Moje touha přivést sama bez pomoci mé dítě na svět, byl přesně ten motor, který mne vedl k učení. Ale i kdyby se to nepovedlo, pomoc bych s otevřenou náručí uvítala. Doktorům věřím a uctivě jim děkuji za záchranu mnoha životů. Postavila jsem se však za svoji vlastní sílu a vůli. Nakoukla jsem za obzor poznání sebe sama, zároveň i odkryla hodnotu, která mi otevřela bránu do mého nitra a vrátila udupané sebevědomí. A za to velmi děkuji.

“Milovat a být milován je jako cítit slunce ze všech stran.”

S úctou a láskou mému synovi.

Share This